Tech_FM-logo

Tech_FM

Bratislava, Slovakia

@denniksme

English

Prevalil sa škandál, Facebook a ďalší si nás nahrávali a počúvali

8/16/2019
Tušili sme to. Ale teraz sa potvrdilo, že viaceré spoločnosti načúvajú našim hlasovým nahrávkam, počúvajú ich cudzí ľudia a prepisujú ich do textu. Aby učili umelé inteligencie lepšie porozumieť, čo vlastne hovoríme. Akurát nám o tom dostatočne dôrazne nepovedali. Iné tímy zase učia umelé inteligencie nahovárať audioknihy. A to rovno hlasom ich autorov, len na základe krátkych záznamov ich reči. A ako to už s technológiami chodí, dajú sa využiť užitočne aj zneužiť. Viac sa dozviete v...

Sonda narazila do Mesiaca, kontaminovala ho

8/9/2019
Dokážu prežiť v extrémnych podmienkach. Zvládnu chlad aj horúčavy, nedostatok potravy, dokonca prežijú pobyt vo vesmíre. Teraz sa takéto tvory, pomalky či tardigrady dostali aj na Mesiac. Neplánovane. Kontaminovali sme našu prirodzenú družicu? A čo hovorí nové odporúčanie vedcov, ako by sme mohli bojovať proti zmene klímy? Viac si vypočujte v podcaste TECH_FM.

Facebook platí umelú inteligenciu, aby čítala myšlienky

8/2/2019
O prepojení človek-stroj rozprával nedávno Elon Musk. Teraz sa k nemu pridala aj spoločnosť Facebook, ktorá financuje výskum čítania myšlienok. Presnejšie, umelej inteligencie, ktorá by mala lepšie rozoznávať, čo sa chceme spýtať a čo odpovedať. Cieľom je pomáhať ľuďom s rôznymi ochoreniami či problémami. Vedci zároveň ukázali, že placenta je sterilná. A bábätká získavajú kľúčovú črevnú mikroflóru až pri prirodzenom pôrode. Viac si vypočujte v podcaste TECH_FM.

Zmeny na planéte nemajú za posledných 2-tisíc rokov obdobu

7/26/2019
Vraj sa klíma vždy menila. Vraj naša planéta aj v minulosti zažívala teplejšie a chladnejšie obdobia a súčasný stav je len jedným z takýchto období. Nuž, nie je, nikdy – alebo teda v známych ľudských dejinách - sa totiž nemenila celá planéta a nikdy tak výrazne. Platí to prinajmenšom dvetisíc rokov do minulosti. Vedci si chcú tiež privolať na pomoc turistov na africkom safari. Ich fotografie totiž vedia pomáhať pri výskume zvierat. Viac sa dozviete v podcaste TECH_FM.

Buzza Aldrina chceli vymeniť, nakoniec na Mesiac letel

7/19/2019
Neboli žiadni kamaráti. Posádka Apollo 11 boli skôr profesionáli s pracovnými vzťahmi, ktorí sa v súkromí príliš nemuseli. Šéfovia misie dokonca uvažovali, že v na Mesiac nepoletí Buzz Aldrin a v posádke Apollo 11 ho vymenia. Nakoniec sa to nestalo, Armstrong si zloženie posádky nerozmyslel. Aj mnohé iné zaujímavosti sa dozviete v podcaste TECH_FM.

Radio FM - TECH FM 1172019

7/15/2019
Čosi podobné sa objavilo pred pár rokmi. Astronómovia narazili na ďalekú hviezdu, ktorá sa správala veľmi zvláštne. Dokonca tak zvláštne, že jedným z rozumných – a to v tomto prípade zdôrazňujeme – vysvetlení boli aj mimozemšťania. Teraz vedci narazili na ďalšiu hviezdu, ktorá pripomína tú Tabbyinu. Tiež veľmi čudne bliká a hypotéz, ktorými sa to snažíme vysvetliť, je hneď niekoľko. Áno, znovu vrátane mimozemšťanov. Hackeri tiež ukázali, ako by mohli napadnúť kľúčové medicínske zariadenia v...

Šváby prežijú všetko, vytvorili si odolnosť na ľudské chemikálie

7/5/2019
Hovorí sa, že šváby prežijú takmer všetko. Napokon, prežili dinosaury, prežili dodnes a ak nastane koniec ľudstva, zrejme to prežijú tiež. Nový výskum navyše naznačuje, že si zvykli aj na naše chemikálie a insekticídy. A dokonca dokázali prenášať odolnosť aj na látky, s ktorými sa ešte nestretli. Iní výskumníci sa zase pozreli do minulosti človeka. A vďaka DNA ukázala, že legendy mali pravdu: dávni Filištínci naozaj boli Európania, zrejme potomkovia alebo príbuzní morských národov, ktoré...

Ako vedci vypátrali pahltné baktérie, ktoré ujedali z liekov

6/28/2019
Firma SpaceX má za sebou najdôležitejší štart roka. Tento týždeň vyniesla do vesmíru 24 satelitov, ktoré umiestnila na rôzne obežné dráhy. Vďaka úspešnému štartu môže v budúcnosti dostať ďalšie kontrakty od armády a tajných služieb USA. Tím výskumníkov zistil, ako sa dvom rôznym druhom črevných baktérií podarilo narušiť pôsobenie lieku levopoda, ktorý sa používa na zmiernenie príznakov Parkinsonovej choroby. Viac v podcaste TECH_FM.

Psy sa nás naučili oklamať, naozaj majú psie oči

6/21/2019
Majitelia psov to zrejme poznajú. Ten ublížený pohľad, ktorým na nás pozerajú psy – najmä ak sa ich chystáte hrešiť. Vedci teraz zistili, že psí pohľad nie je mýtus. Ale naši zvierací sprievodcovia si naozaj vyvinuli nový sval, ktorým sa líšia od vlkov. Iný vedecký tím zase ukázal, že cesta k vzniku DNA je výrazne jednoduchšia, ako sme sa dosiaľ domnievali. A vznik DNA tak posunuli o štyristo miliónov rokov skôr. Viac v podcaste TECH_FM.

Ľudské telo má hranice, ukázal nový výskum

6/14/2019
Dokážu ľudia čokoľvek? A existujú vôbec nejaké tvrdé limity našich tiel? Vedci sa už nejaký čas snažia nájsť odpovede na podobné otázky. Nový výskum teraz naznačuje, že čosi ako fyziologický limit našich tiel naozaj môže existovať. Najmä, ak sa rozprávame o dlhodobej námahe. Tiež sme sa však rozprávali o falošných správach a deepfakes, ktoré sa v poslednom období objavujú na internete. Viac už v podcaste TECH_FM.

Ananás na pizze, halušky bez zemiakov. Prezradili sme naše poruchy správania

6/7/2019
Podcast TECH_FM tento týždeň oslavuje päť rokov svojej existencie. Pri tejto príležitosti ste nám kládli rôzne otázky a my sme na ne pokúšali odpovedať. Niekedy možno aj vtipne. Výsledok si môžete vypočuť.

Vedci prišli s čudnou hypotézou, prečo sa praľudia vzpriamili

5/31/2019
Postaviť sa na dve nohy má niekoľko výhod. Môžete niesť veci, môžete používať nástroje, voľné ruky môžete použiť napríklad pri boji. No existuje množstvo hypotéz, prečo sa vlastne naši dávni predkovia vzpriamili. A teraz pribudla jedna nová. Nová však nie je kritika Facebooku. Sociálnej sieti sa síce finančne darí, no má za sebou množstvo problémov. A niektorí akcionári chcú vo firme zmeny. Viac sa dozviete v podcaste TECH_FM.

Ľudia sa sťažovali na otrasy, pod hladinou mora im vyrástol vulkán

5/24/2019
Miestni na ostrove Mayotte sa sťažovali, že v noci nemôžu poriadne spávať. Na najľudnatejšom ostrove francúzskych Komorských ostrovov sa otriasala zem a tieto zemetrasenia sa neustále opakovali. Akurát nik netušil, čo je príčinou. Napokon sa do oblasti vydali lode s citlivými vedeckými prístrojmi. A ich objav ich prekvapil – zároveň miestnym obyvateľom výskumníci odkázali nepríjemnú správu. Čo vedci zistili? A aký problém má naša ozónová vrstva? Vypočujte si podcast TECH_FM.

Umelá inteligencia sa sama naučili základy matematiky

5/10/2019
Kým vedci a inžinieri napredujú skokmi pri vývoji umelej inteligencie, život na našej planéte bojuje o svoje vlastné prežitie. Správa OSN hovorí, že zažívame šieste vymieranie druhov a najbližšie desaťročia nemusí prežiť až milión zástupcov rôznych zvierat a rastlín. Medzičasom sa ale umelej inteligencii podarilo samej od seba prísť na základy, na ktorých stojí celé naše rátanie. Čo teda dokázala? Viac si vypočujte v podcaste TECH_FM.

Vedci objavili ďalšiu stopu po záhadných predkoch ľudí

5/3/2019
Iba jedno jediné miesto. Denisovanov, našich záhadných prapredkov paleoantropológovia až donedávna našli len v ruskej jaskyni Denisova. Až teraz vedci pozostatky týchto praľudí, od ktorých časť populácie dodnes nosí v sebe gény, objavili na ďalšom mieste. Poriadne vzdialenom. Saturnov mesiac Titan je ešte ďalej. A v dátach astronómovia narazili na zvláštnu anomáliu: na obrovské množstvo ľadu. Viac si vypočujte v podcaste TECH_FM.

„Našli mimozemšťanov!“ Vedci sa pýtali, ako by ste reagovali

4/26/2019
Čo by ste spravili, keby ste sa dozvedeli mimozemšťanoch? Presnejšie, o dôkaze existencie mimozemského života? A ako by sa líšila vaša reakcia, ak by išlo a baktérie a ak o inteligentný život? Práve to sa rozhodli preskúmať vedci a ukázali svoje výsledky. Medzičasom však majú problém tučniaky v Antarktíde. Konkrétne tučniak obrovský, rozpadla sa jedna z jeho najväčších kolónií. Čo sa stalo? Viac si vypočujte v podcaste Tech_FM.

Vedci oživili mŕtvy mozog, takmer, skoro

4/24/2019
Kedy prichádza smrť? Jedna z definícií je napríklad smrť buniek mozgu. Vedcom sa však teraz podarilo čiastočne oživiť mozgy alebo, presnejšie, mozgové bunky mŕtvych prasiat. Nie je to zahrávanie sa s osudom. Výskumníci v skutočnosti chcú pomôcť lekárom, ktorí zachraňujú životy pacientov. Výsledkom výskumu by mohli byť techniky, ktoré pomôžu prežiť väčšiemu množstvu ľudí po mŕtviciach či po infarktoch. A ako prežili naši predkovia v minulosti? Prinajmenšom v jednej juhoamerickej kultúre mohlo...

Bola iba študentka, teraz môže získať Nobelovu cenu za fyziku

4/12/2019
Albert Einstein mal pravdu. Zase. Alebo presnejšie, jeho teória mala pravdu a teraz sa nám konečne podarilo vytvoriť prvú fotografiu čiernej diery. Všetky zábery, ktoré ste až dosiaľ videli, boli ilustrácie a predstavy umelcov. Aké príbehy sa odohrávajú za týmto obrovským úspechom modernej fyziky a čo vlastne čierne diery sú, si vypočujte v podcaste TECH_FM.

Zbohom, Google konečne vypol svoju sociálnu sieť

4/5/2019
Chceli byť ako Facebook alebo ako Twitter, ale v skutočnosti stvorili nepodarené nič. Pokus Googlu o svoju vlastnú sociálnu sieť nikdy nemal identitu a prakticky od spustenia ju nikto nepoužíval. Po rokoch sa ju teda firma konečne odhodlala zavrieť. Medzičasom však Kanada hlási, že jej územie sa otepľuje podstatne rýchlejšie ako zvyšok sveta. A že sa treba chystať na vážne problémy. Viac si vypočujte v podcaste TECH_FM.

Ukázali, ako by čierna diera mohla poháňať vesmírne lode