Institutet-logo

Vetenskap, forskning och experiment Ansvarig utgivare: Caroline Pouron

Swedish

Instislutet

12/15/2015
I Institutets slutshow säger redaktionen tack och adjö, det blir besök från Nyckelpigeklubben, lyssnarminnen och så handlar det om projektet att knocka en asteroid ur sin bana.

De Lhi Soul

12/5/2015
I lördagens Institutet handlar det om dansepidemin som drabbade Strasbourg år 1518, då hundratals människor började dansa som besatta på gatorna och spred skräck i stadens invånare. Dessutom handlar det om den gigantiska, gamla järnpelaren i Delhi vars rost påminner om glas.

Träd Hot Chili Peppers

11/28/2015
I lördagens program berättar Eric om när han fick en hjärntumör och barncancerläkaren Stefan Holm förklarar germinom. En tumör man få i hjärnan som består av könsceller som hamnat fel. Dessutom handlar det om nobelpristagaren som gjorde en sjukt bra upptäckt i samband med en supernova men som sen var svinklantig.

Trad Hot Chilipeppers

11/28/2015

DNAt King Cole

11/14/2015
I lördagens Institutet handlar det om hur man forskar på övernaturliga fenomen och om det rent matematisk är troligt att den marockanska krigskungen Moulay Ismael fick över 888 barn. Dessutom blir det info om världens elakaste frisyr.

Institutet med Karin och Jesper 20151114

11/14/2015

Ufoo Fighters

11/7/2015
I lördagens Institutet; är bläckfiskar utomjordingar? Hur skulle utomjordings-dna kunna se ut? Och vad har Slash att säga i sista delen av dinosaurieserien Slashosaurs.

Boys II Ljusfenomen

10/31/2015
Institutets lördagsavsnitt handlar om märkliga ljusfenomen på himlen i Norge och om forskarna som tagit sig till de blåsiga fjällen för att försöka ta reda på vad de är. Dessutom handlar det om vår transigaste dinosaurie.

Boyz II Ljusfenomen

10/31/2015

Buskmuse

10/24/2015
Institutet handlar om sociala krigare och barnvakter i spindelvärlden. Det handlar om världens största magnet och universums olika åldrar, från halvkul spädbarn med babyhy till pensionär med hårvårtor.

Buskmuse

10/24/2015

Skrattata

10/17/2015
Lördagens Institutet handlar om den antika analoga datorn antikytheramekanismen som hittades i början av 1900-talet, då i form av en rostklump i ett gammalt skeppsvrak. Det handlar om skrattet, vår hårt arbetande socialarbetare och dessutom blir det lite fittig-reaktion.

José Ögonzález

10/10/2015
När Carol skulle operera bort sitt ena öga vaknade hon mitt under operationen. I flera timmar låg hon där utan att kunna kommunicera med läkarna att hon var vaken. Institutet pratar med sövningsforskaren Rolf Sandin, om hur vanligt det är, och varför det händer. Dessutom handlar det om dimetrodon, dinon med olika sorters tänder.

Jose Ogonzales

10/10/2015

Myelleten

10/3/2015
Institutet är tillbaka! Det handlar om mjälten, organet som är allra mest indie. Slash berättar om vilket dinosauriefynd som gjort honom mest exalterad den senaste tiden och så blir det rapsång om människans, jordens och universums framtid.

Mindfulrik Munther

5/23/2015
Lördagens Institutet handlar om hur mindfulness kan få delar av hjärnan att växa till sig, det handlar om gigantiska stjärnor som fanns i tidiga universum (men som drevs av mörk materia istället för fusion!), dessutom koras vinnaren i vetenskapsljudtävling Sounds of science.

Daruda

5/16/2015
I lördagens avsnitt berättar Julia om sin insomni och hur det är att bara sova några timmar i veckan, det handlar om jakten på den perfekta slumpen och så presenteras veckans vetenskapsljud.

Stenacious D

5/9/2015
I lördagens Institutet handlar det om att vara allergisk mot rött kött, och varför man kan skylla sin köttallergi på fästingar. Det blir fåglar som tillreder sin mat med sten och sista bidraget i vetenskapsljudtävlingen Sounds of science presenteras.

Ultrajudas Priest

5/2/2015
Lördagens Institutet handlar om när äventyraren Oscar Kihlborg kände närvaron av någonting ondskefullt fastän ingen var där och vad finns det för forskning kring liknande upplevelser. Dessutom handlar det om att hundar föredrar att göra sina behov med kroppen i en nord-sydlig rikting.

R.Kellyologi

4/25/2015
Lördagens Institutet handlar om kräftdjur som liftar på maneter, mänsklig rörpost, om rödhåriga är bättre på att hantera smärta och så fortsätter jakten på bästa vetenskapsljudet.